Lunds Planteskole Aps

Over 20 års erfaring

Flotte bunddækkeplanter i potter produceret i Danmark med stor miljøhensyn, håndsorteret og hurtig levering.

Vi producerer kun bunddækkeplanter i potter, og har gjort det i mere end 20 år. Det var som anlægsgartnere, at vi var trætte af efterplantning af dårlige kølehusvarer, så vi startede derfor vores egen lille produktion af bunddækkeplanter.

Vi har igennem mange år udvalgt og testet vores plantemateriale, så planterne bliver sundere, mere hårdføre og pænere. Nogle sorter får vi jævnligt meristem formeret, og forbedrer derved sundheden overfor bl.a. svampesygdomme.

Vi laver alle de almindelige og kendte sorter, som Cotoneaster, Hedera, Vinca m.m., og har skrappe krav til den gode bunddækkeplante:

• Kraftig og hurtig dækkende vækst.
  • Sund og hårdfør i det danske klima, også på udsatte steder.
  • Smuk at se på, og nem at passe.

Egne sorter

Vi har også fundet vores egne sorter, som f. eks. En storbladet efeu; Hedera Hibernica "Hardy Cover". Den er blevet testet af bl.a. Opformeringstationen, og siden navnbeskyttet i hele EU. Os og mange andre synes, at den har en meget bedre vækst, smukkere og større blade, og aller vigtigst klarer den de danske vinter meget bedre, end den ellers velkendte "Hestor". Vi får mange positive tilbagemeldinger, hvor selv gamle garvede gartnere udtaler, at de aldrig har set noget lignede.

Vores Produktion

Vi har mere end 10.000 m2 plastikdrivhuse, hvor planterne står fra stikling til salg, og som kan være frostfrie om vinteren, hvis det er nødvendig. Så kan planterne leveres året rundt i god og sund vækst, med de bedste betingelser for kunderne.

Skadedyr

Borregård Bioplant kommer på planteskolen hver 14. dag hele vækstsæsonen, og lukker forskellige slags nyttedyr ud i drivhusene. På den måde bekæmper vi skadedyr, og bruger stort set ikke kemiske midler. Det er især til stor gavn for planterne, som er sundere og uden kemiske påvirkninger, men det er også godt for både miljøet og arbejdspladsen.

Pleje

Planterne bliver plejet og behandlet med forskellige biologiske midler, som forbedrer rødderne og forhindrer svampeangreb. Det sikrer, at planterne har stærke og kraftige rødder, så væksten hurtig kommer i gang efter udplantning.

Under udvikling

Planteskolen er til stadighed under udvikling, både med tekniske hjælpemidler, hvor der hvert år bliver "opfundet" noget nyt og smart, med alle arbejdsprocesser, som hele tiden bliver overvejet og evt. effektiviseret, men ikke mindst med hensynet til miljøet. Der er f.eks. lagt spærrefolie ud under alle drivhuse, alt affald bliver genanvendt til kommunalt kompost, og alt plastik bliver kørt til forbrænding.

Mærkning

Fremover vil alle vores leverancer blive mærket med et danmarksflag med vores leverandørnummer, da vi gerne vil slå et stort slag for danske sorter produceret i Danmark. Vi synes, at de danske forbrugere skal have gode og stærke planter i den bedste kvalitet, som kan klare det danske klima. Det er vores indtryk, at der bliver importeret mange bunddækkeplanter fra Tyskland og Holland, i sorter, som slet ikke er velegnet til de danske vintre.

Som nævnt producerer vi kun bunddækkeplanter, og arbejder hele tiden på at lave gode og stærke planter i den bedste kvalitet. Desuden er produktionen miljøvenlig pga. brugen af biologiske midler og nyttedyr. Vi har kort leveringstid, og alle planter bliver håndsorteret.

Marianne og Frank Lund